Copywriting

Copywriting är att skriva reklam. En duktig copywriter får mottagaren att känna, göra eller att köpa. Det är nämligen det som är copywritingens syfte.
Det är reklamens syfte.

Idag lever vi i ett tekniskt informationssamhälle. Alla kan nå ut med sitt budskap var de vill. När de vill. Till vem de vill. Med sådana förutsättningar är det lätt att förstå att konkurrensen är hård. Om du inte vet hur du ska formulera ditt budskap för att få största möjliga genomslagskraft kan du gå miste om potentiella kunder och intäkter. Inte bra.

Våra copywriters har vassa pennor och är utrustade med en skarp analytisk förmåga. Det betyder att vi kan producera texter och annat marknadsföringsmaterial som verkligen når fram och som talar till den tilltänkta målgruppen. Hur texten ska skrivas och vad som ska produceras beror på dig. Men vi producerar mer än gärna material till: manus inom radio- och TV, flyers och pressmeddelanden. Vi kan också assistera i
idé- och konceptutvecklingsarbetet.

Copywriting är inte allt…

Vi gör mer än vanlig copy vi producerar även det som kallas för webbcopy. Vissa menar att det är en genre som inte finns. Vi menar att det är en mycket speciell inriktning inom copywriting som lämpar sig särskilt bra för webben. Det är kanon eftersom vi lever i ett informationssamhälle där webben spelar en allt större roll i våra liv. Du vet väl vad man säger? ”Syns man inte, så finns man inte”. Och om man inte syns på webben så finns man verkligen inte.

…Och allt är inte copywriting

Men låt dig inte luras. Internet är fullt av fallgropar. Det finns aktörer som vill försöka lura dig att tro att content writing, webbcopy och copywriting egentligen är samma sak. Gå inte i den fällan. Om du möter någon som hävdar det – spring. Eller klicka dig vidare till en annan webbplats.

Skillnaden mellan de tre består bland annat i att copywriting är skriven reklam (tänk reklambyrå och reklamkampanj), webbcopy är ungefär samma sak fast skrivet på ett sätt som är anpassat för webben (tänk reklambanners och sponsrat innehåll i webbtidningar). Content writing är ingenting av detta.

Content writing handlar om att skriva webbtexter för att informera läsaren om någonting. Det handlar alltså inte om reklam och det handlar inte om att få läsaren att köpa någonting eller att stimulera till viss typ av aktivitet. Content i detta sammanhang är innehåll inte reklam.

För att vara så säkra som man bara kan på att vi inte blandar ihop content med copy skiljer vi på skribenter och copywriters. Våra skribenter jobbar bara med innehåll och våra copys jobbar bara med reklam. På så sätt riskerar det aldrig att ramla in lite copywriting i din content och lite content i din copywriting. Bra va?
Det tycker i alla fall vi.

Hälsa på våra copywriters

Många kan skriva. Men alla kan inte skriva bra. Jag vill gärna tro att vi kan det.
Vem är jag? Jag heter Andreas Pernlund och jag har arbetat med handel, kommunikation och design i över tio år.
Nu har jag sadlat om och arbetar bland annat med text- och artikelproduktion. En utförligare presentation av mig och mina kollegor följer nedan:

Andreas Pernlund – projektledare, redigerare och skribent

Jag har arbetat som skribent sedan 2015. Min skrivargärning började på en media- och contentbyrå i Mellansverige.
Efter en tid fortsatte jag ut i Europa och världen till Storbritannien och Turkiet. Genom åren har jag haft äran att arbetat tillsammans med några av Sveriges mest kända sökmotoroptimerare.

Med dessa erfarenheter i åtanke bestämde jag mig för att ta initiativet till nätverket Andreas Pernlund and the consultants, vars webbplats du just nu besöker. Nätverket är ett starkt team bestående av skribenter, copywriters, designers och många andra yrkeskategorier. Gemensamt för dem som anslutit är att de har mångårig erfarenhet inom sitt yrkesområde och vet vad som krävs för att nå resultat.

Alltsedan nätverkets bildande har vi haft nationella och internationella kunder inom exempelvis text- och artikelproduktion.

Patrick Hjärtén – copywriter

Patrick arbetar med copywriting men har också en bakgrund som kläddesigner och varumärkesspecialist. Han har en magisterexamen i marknadsföring från Göteborgs Universitet och påbyggnadsutbildningar från Berghs School of Communication. Patrick har tidigare arbetat med företag som Volvo Car Group, Nilörn och Gusmen Magazine.

 

Vill du att vi delar med oss av våra erfarenheter inom copywriting och webbcopy och får fart på din verksamhet också?
Beställ vår copy nu