Content writing

Arbetet som skribent innebär bland annat att producera material inom området ”content writing”. Det är en form av artikelproduktion, importerad från USA. Där är titeln ”Content Writer” etablerad. På svenska säger vi oftast innehållsskribent eller skribent. Även i vår del av världen har behovet av textmassa, särskilt anpassad för internet, ökat. Det har att göra med att sökmotorernas algoritmer är i ständig förändring. En algoritm kan enklast beskrivas som en systematisk procedur som löser ett givet problem. Föreställ dig följande scenario; du vill köpa en ny spade. Du använder Google och skriver in ordet ”spade” i sökrutan och trycker på sök. Träfflistan som du får upp visar träffar som på något sätt innehåller ordet ”spade”. Det är algoritmernas förtjänst. Vilka sökresultat som visas bestäms av hur algoritmerna fungerar. De blir smartare för var dag som går.
Alla sökmotorer är uppbyggda efter de algoritmiska principerna. Vissa sökmotorer mer än andra.

Om du vill synas i träfflistorna är det bra om dina artiklar är optimerade efter de sökord som du tror att dina besökare använder för att hitta dig i virrvarret av alla sökträffar. Det kan vara svårt att veta exakt vilka ord som ger bäst resultat. Det är där som vi kommer in i bilden. Vi analyserar ditt behov och ser till att dina texter är anpassade till de besökare som du vill nå.

Vi är inga SEO-skribenter

Internet svämmar bokstavligt talat över av företag och frilansande skribenter som säger sig vara SEO-skribenter. Vi är inga SEO-skribenter vi är mer än så.
Vi kombinerar vårt journalistiska skrivande med vår kunskap i optimering. Vi skriver inte bara in nyckelord här och där i din artikel och skickar över den till dig.
Vi skriver inte texter som ser ut att vara automatgenererade. Nej, vi skriver levande och intressanta artiklar och reportage. Vi skriver med människan i åtanke. Eftersom det är människor av kött och blod som du vill nå med dina erbjudanden, produkter och tjänster. Det är nämligen vår övertygelse att en levande text också är en sökmotoroptimerad text. Om du skriver intressant, passionerat och unikt då är det också en optimerad artikel.

Hälsa på skribenterna

Många kan skriva. Men alla kan inte skriva bra. Jag vill gärna tro att vi kan det.
Vem är jag? Jag heter Andreas Pernlund och jag har arbetat med handel, kommunikation och design i över tio år.
Nu har jag sadlat om och arbetar bland annat som skribent. En utförligare presentation av mig och mina kollegor följer nedan:

Andreas Pernlund – projektledare, redigerare och skribent

Jag har arbetat som skribent sedan 2015. Min skrivargärning började på en media- och contentbyrå i Mellansverige.
Efter en tid fortsatte jag ut i Europa och världen till Storbritannien och Turkiet. Genom åren har jag haft äran att arbetat tillsammans med några av Sveriges mest kända sökmotoroptimerare.

Med dessa erfarenheter i åtanke bestämde jag mig för att ta initiativet till nätverket Andreas Pernlund and the consultants, vars webbplats du just nu besöker. Nätverket är ett starkt team bestående av skribenter, copywriters, designers och många andra yrkeskategorier. Gemensamt för dem som anslutit är att de har mångårig erfarenhet inom sitt yrkesområde och vet vad som krävs för att nå resultat.

Alltsedan nätverkets bildande har vi haft nationella och internationella kunder inom exempelvis text- och artikelproduktion.

Tommy Virmaja – skribent

Tommy älskar naturen och naturvetenskapen. Därför faller det sig naturligt för honom att skriva om allt som hör miljö- skog- och mark till.

Caroline Wijkström – skribent

Caroline är en frilansande skribent som drömmer om att bli författare. Med en akademisk bakgrund inom kommunikation och journalistik kan hon anpassa texterna så att de blir precis så bra som du tänkt dig. Med en vass penna och med ett öga för detaljer skriver Caroline texter som motiverar, engagerar,
och aktiverar läsaren.

Maja Eriksson – skribent och journalist

Maja kan det mesta om reklam- och contentbranschen då hon arbetat på flera reklam- och contentbyråer i Stockholm. Hon har dessutom en bra förståelse av relationen mellan reklam och affärsnytta efter att ha arbetat på företag som 3 Sverige, Academic Work och Lajkat. Majas erfarenhet som journalist gör dessutom att hon ansvarar för vår produktion av redaktionellt innehåll.

 

Vill du att vi delar med oss av våra erfarenheter inom content och får fart på din verksamhet också?
Beställ vår content nu